Alla inlägg den 17 februari 2014

Av Kattis - 17 februari 2014 17:35

Lite försenad blev uppdateringen som jag lovade er på Valpbeskrivningen.


Mikaels Mormor 98 år gammal har still somnat in. En beundransvärd kvinna, som bott hemma fram till nu, visst har hon haft lite hjälp, men så duktig och pigg trots ålder.

Vi kommer sakna henne mycket!!


Jag har varit lite förkylningskrasslig med en jobbig hosta. Men det värsta på länge som jag drabbats av är biverkningar på medicin, helt jävliga biverkningar som uppblåst mage med akuta toabesök och ihållande magkatarr, migränliknande huvudvärk och yrsel.

Så in i bängsingen sjuk av en medicin som man ska bli frisk av – Dyra sluta röka piller!!!


Nu till testen, men som jag tidigare skrev:

Viktigt att komma ihåg är ju alltid att detta är inget definitivt, så här är valpen, utan kan även variera beroende på yttre och inre omständigheter (om valpen är pigg/trött/hungrig m.m.) och därför kan det för den enskilde "åskådaren"/valpköparen vara lite svårtolkat.

Men det ger mig ett bra verktyg att placera ”rätt valp” i rätt hem efter användningsområde och önskemål och familjesituationer.


Ingen valp i kullen visar tendenser att bitas, det är snäll valpar med olika personligheter, ingen valp är nämnvärt känslig för ljud. Någon har arv efter pappa men det flesta har fått mycket från mamma, och det är naturligt eftersom hon präglar sina valpar.


En av valparna har jag feltolkat, och det var Drängen, som jag trodde var en tuffing, men som de andra killarna var han också en mild hane, men med lite stor bringa mot sina kullsyskon. Drängen har sedan tidig baby ålder slickat på händer och det är en form av underkastelse. Han är den enda som pussar så.


En av flickorna är lite mera PON typen. Hon är orädd, robust och stadig men precis som sin pappa så vill hon hålla sig inom familjen – lite ”sköt ditt så sköter jag mitt” typen. Men i hennes fall kommer det passa utmärkt då hon ska leva ett mera stillsamt liv på sjön. En hund som Stjärna är ofta en behändig hund, och hon är inte överdriven i aktivitets nivån. Får hon tillfälle att vakta sina nära och kära så kommer hon göra det.


Sen har vi två galna nyfikna vilddjur! Hundar jag gillar, men det är långt ifrån alla människor som passar ihop med en hund av denna kalibern. Sol o Gode!


Liten är en lagom hund med stor portion av trygghet, en hund som passar till många, men han vaktar mat. Han ska få en tjej som säkert försvarar sin mat själv så är detta hysset snart ur världen, men vi sätter INTE honom hos någon med mindre barn.


Sen har vi THK och Socker som också är nyfikna och glada tjejer. Socker har lite mera attityd än THK som är ngt lugnare. Men igenomgående två töser som kommer passa till ägarnas önskemål och aktivitetsnivå.

Jag kunde inte filma varje valp. Men med lite hjälp från Mikael med att bära fram valpar så fick jag vara med på Sol och Liten.

Så här kommer några filmsnuttar:



 


 
 
 
 
 
 
 

Dominans över mark och Beröringskänslighet har jag tyvärr inte fått med på film.


Alla valpar får med sitt egna protokoll vid försäljning. Får försöka översätta Pias till engelska eller tyska.


Hoppas ni fick ut nått? svårt att förstå en valpbeskrivning om man inte kommit i kontakt med det innan.


Ha en trevlig kväll! /Kattis
 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards