Alla inlägg under maj 2013

Av Kattis - 26 maj 2013 22:54

Godkväll/natt!!

Intensiv helg, ja! Som alltid här på gården.

Sista fröna har blivit sådda, men att luta sig bakåt i en solstol är ju inte att tänka på.

Trimmat gräs, gett Higland Cattle gänget nytt bete, behandlat första gänget får med flussa mot fästingar och flugor och pälsätare, haft morsdags firande, och hälsat på Bellans valpar som Jullan är faster till.


Här är några bilder på Peggys valpar:

             



Jullans valpar

Valparnas tema är nu bestämt och det blir franska godsaker:

Ynnizin’s Creme Caramel

Y.Glace au Four

Y. Pralines Rose

Y. Charlotte Russé

Y. Mousse au Chocolate


Just nu ser de verkligen ut som choklad praliner, välfyllda praliner!

Alla väger mellan 500g – 550g. Första veckan brukar en valp dubbla sin födelsevikt, minsta tiken har dubblat födelsevikten med råge!!

Några bilder på matvraken:

         



Så här sover vi under första tiden.


   


Jag sover i sängen bredvid valplådan. Valplådan försöker jag efterlikna ett gryt så mycket som möjligt. Det är viktigt att det är lugnt för tik och valpar.


Andra glada nyheter som nådde oss idag, är att Valparnas två halvsyskon, Edwins son och dotter har varit på utställning. Edwins dotter blev Bäst i Rasen och sonen blev 3dje bästa hane, på andra plats kom min vän Linda på Neverfadings kennel i sundsvall, med sin vackra egenuppfödda kille.


Jätte stort grattis till dem!!


PON Nyheter:


Vad jag visste som inte ni visste, var att Turid har fått 6valpar hos Anette, varav 3 st är bruna efter mamma turid.

Än så länge är den bruna färgen ganska ovanlig på PON. Turid mår bra och är också en duktig mamma. Vi längtar till vi får hälsa på henne och valparna!!!


Vi har även en uppfödd PON hane som debuterat i Rally lydnad och det är Linda och Ozzy!! Sedan har jag sett att flera är på gång..... så glad och stolt över mina duktiga valpköpare!!! Extra många kramar till er!!


Slutligen så drar det ihop sig att anmäla till Borås, jag hoppas att de flesta av er kommer och ställer ut både lördag och söndag.

Viktigast av allt är samkvämet på kvällen, som jag hoppas att ni INTE missar!!


God natt!



Av Kattis - 22 maj 2013 13:56

Äntligen kommer uppdateringen.

Efter en lång natt och orolig morgon och en förmiddag på jobbet, så somnade både jag och en trött mamma med 5 pigga valpar igår.

Ja, det slutade med att Jullan förlöstes med kejsarsnitt.

Allt gick som det skulle fram till runt 03 00 på natten, då hade tempen gått tillbaka till normalläge och Jullan var orolig, lite vatten droppade ur henne men det livsviktiga krystvärkarna lyste med sin frånvaro. Före 08 00 var jag och Jullan inne på jobbet som är Varbergs djurklinik. Så skönt att det är Jullans andra hem så hon är lugn och trygg på kliniken.

En andra chans till att starta ett värkarbete med hjälp av dropp men utan resultat, så vid 10 sövdes hon och strax därefter lyftes 5 fina och kraftiga valpar ut. Fyra var mycket pigga och en som förmodligen legat och kämpat på ett tag var mindre pigg, men med lite jobb så kom krafterna ikapp även på den lilla tjejen.

 Valparna vägde 204g 261g 248g 249g 264g och är födda på dag 60 i dräktigheten.


     

Röntgenbild från gårdagen, där syns tydligt hur en av valparna ligger beredd att komma ut i världen…..



Nu efter ett dygn har vi fått tillbaka krafterna, Jullan har fått hjälp med lite vätska via dropp, och vi har sovit ikapp lite sömn. Jullan är jätte duktig mamma, hon pysslar och tvättar och har mycket mat till de små.


   


Nu funderas det på namn, Gabbi som har pappa Edwin, är en riktig idekläckare *skratt* tillsammans hade vi nästan bestämt draknamn på det små liven, men när det är en kull med flickor så känns det som jag vill ha något mera feminint??? Jag har valt att ha teman när jag namnger valparna, Om jag hade haft bokstäver som system så hade detta varit en N kull…… vi spånar vidare……


     


PON Nyheter:

 

 

Jag och Ynnizin's lilys Atmosfear i utställningsringen. Atmos tog ytterligare ett Cert och blev BIR. Han skötte sig sååå bra. Tyvärr så regnade det och var kallt, skönt hundväder men inte roligt med massa väta i en nybadad fluffig utställningspäls, då blir jobbet ogjort:(.


I skrivande stund, 12 mil bort, i Värnamo på sjöhemmets kennel, valpar Turid för fullt just nu. Anette skickar bilder och rapporter så jag är ”nästan med”…. Så roligt och så duktig lilla Turid  (och jag vet två hemlisar som ingen annan vet just nu)


Ha det gott!! Nu ska jag till fårstallet där våra första Dorperkorsningar är födda!!!

Av Kattis - 20 maj 2013 20:59

 


Natten kan bli lång!!!


Runt kl12 00 idag hade hon en temperatursänkning till 36,3 grader. Än ligger tempen lågt men stiger sakta, 36,5 nu i kväll. Hon bäddar och flåsar och vilar emellan, och än är allt helt normalt. Hon är pigg och tar små vändor i trägården för att rasta sig. Hon var lite illamående på eftermiddagen och kräktes,mat har hon inte velat ha på hela dagen.


fortsättning följer.....

Av Kattis - 19 maj 2013 21:51




Mina PON och även min Dobbermann har i några veckor innan beräknad nedkomst noga planerat och grävt olika gryt runt huset, jätte duktiga tycker hundarna men jag som matte har inte varit så glad åt det.


Jullan däremot vill att jag fixar, och visst fixar matte:) Så glad att inte få huset uppgrävt!!


Jag har en valplåda i sovrummet, där bara jag och Jullan numera bor. För säkerhetskull har jag fixat ett till "bo" på favorit platsen under köksbänken.


Nu har jag börjat ta tempen på henne, i kväll ligger hon på 37,2. Tisdag börjar jag ta tempen flera gånger per dygn, och allt antecknas noga som mat intag, betenden, hur hon äter osv.


 


  


Nu kommer uppdateringarna lite tätare, så ni kan hänga med dag för dag.




 


Av Kattis - 17 maj 2013 22:08

 


Äntligen har värmen anlänt, på RIKTIGT!!!

 Träden är gröna, i rabatten blommar och växer det i en rasande fart.

Tror minsann att dammtussarna inne också växer i rasande fart ...

Men vad gör väl det? det är ju bara att gå ut, barfota i gräset och njuta!!

 


 


Idag, fredag har Jullan exakt 1v kvar till hon får valpar. Hon mår bra med sin stora mage i värmen ändå.

I kväll hängde hon med till sjön och tog några simmturer, iförd sin flytväst för säkerhetsskull... som hon njuter av att få bada och långa simturer. Jag har läst på några ställen att en Fransk Bulldog inte kan simma, men det är inte sanning. Jag vet många som älskar att bada och är mycket goda simmare, och även utan flytväst!! Jullan kan också dyka och ta upp saker från botten, så det så!! *ler*!

   


Förutom Jullan och Mist och Snygge som är 3 av våra 4 hundar, så har vi Rosa inneboende. Rosa är min dotter Denice hund. Hon är en charmig och rolig liten blandras.

   


Vår lilla flock trivs jätte bra med varandra, de är trygga och har mycket roligt tillsammans, och jag med dem.

Skönt när flocken är stabil, för ytterligare en hund har gästat oss sedan i tisdags, och det är Atmos.

Atmos är en PON som är född hos oss men ägs av Tina.

Eftersom Tina fått ont i sin arm så avlastar jag henne med Atmos under några dagar och ska även visa honom på utställningen i Hässleholm på söndag. efter Utställningen får han åka hem till sin familj igen. Jag är lite försiktig med att låta Jullan träffa hundar som varit på utställning bla. ifall det har någon smitta med sig. Själv byter jag skor och kläder efter jag varit på utställningen.


     

Atmos och Rosa har inga problem att leka i värmen, så roligt de har!!

 

Eftersom vi är bönder, så är det mycket jobb ute nu. Mikael jobbar på åkern från tidig morgon till sen natt. Melker är med i traktorn stora delar av kvällen, liksom sin far så är han "född bonde"


 

Trassel är den enda som tar saker och ting i sin takt, ingen jäkt och stress här inte!!! Katt skulle man vara!!


Ha en underbar helg!!!!

Av Kattis - 11 maj 2013 22:41

Har varit så härligt att ha familjen här!!

Min äldsta son Ricky, min mamma och syster och Melkers kusiner har varit hos oss sedan torsdag.

Gekås, tretoppar och lammsläpp med tillhörande jobb har stått på schemat, till ALLAS förtjusning!!!

Det gravida flickorna mår bra, det äter och magarna växer. Det orkar fortfarande hänga med på ganska långa rundor. Fast igår slapp Jullan hänga med på en längre gå, lunka och löp vända…… dock hänger Turid på med god fart.

Jag tror att det är viktigt att en dräktig tik håller sig i lagom rörelse, så hon inte tappar för mycket i kondition. Att föda en kull valpar är mycket jobbigt så god fysik krävs!!

Jag har även hunnit med en kursvända med Snygge,han sköter sig fantastiskt bra, i förhållande till de långa träningsuppehållet på några år, jag är imponerad att han kommer ihåg så mycket och har en bra uthållighet.

Tycker att all träning är fantastiskt roligt just nu!!!!

Här kommer då lite bilder:


 


Bilden är inte riktigt talande, hon är tjockare i verkligheten. Speciellt när hon ligger på sidan. På bådet Turid och Jullan så känns valparnas små sparkar tydligt nu. Jätte mysigt!!


 


Ricky myser med nöjda hundar som presis jobbat färdigt med att få in tackor och lamm i hagen.


         


Nymärkta i öronen blev lammen idag, innan det kom ut på grönbetet med sina mammor.


Fortfarande är det ett 10 tal tackor som ska lamma!!!


 

PREMIÄR PÅ VARBERGS BÄSTA GLASS BAR!!!

Själv unnade jag mig en kula champangesorbe, mmmmm så god!!

Av Kattis - 2 maj 2013 23:10

   


Jag tänkte skriva jätte mycket, långt blogg inlägg, men nu är klockan snart midnatt så det blir en bildkavalkad med det gravida mammorna: Jullan och Turid.

Båda har 3v kvar på sin dräktighet.  


     


SÖT VARNING!!!! Vi har så mycket gulligt på gården nu, men gulligast av dem alla är nog Higland Cattle kalvarna.


             


Vårtecken


 

Vårskriket


 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards