Alla inlägg den 11 oktober 2011

Av Kattis - 11 oktober 2011 20:13

Nu börjar det komma lite mejl, telefon samtal och SMS med
olika små frågor gällande valparna och träning och uppfostran.

                                                  
  

Jag ska ge er lite allmänna tips som har fungerat på mina
små ”juveler”!!

Frågor om spårning:

Börja gärna med lite korta små spår med många korvbitar i
varje fotsteg nu i början, PON älskar att spåra och valparna har gott påbrå
från deras mamma som är champion i spårning av vilt… så bara spåra på och
försvåra allteftersom.

Valpen som skäller:

Ignorera den helt när den skäller, detta inkluderar att säga
bla.TYST – då har den fått uppmärksamhet, och det var det som valpen ville, den förstår inte att tyst är ett ”skällsord” i detta fallet, den är bara nöjd över uppmärksamheten!!! Titta bort, gäspa, eller  gå bort från valp som
skäller.


Var jätte, jätte super noga med att belöna bra beteenden, beteenden
som ni önskar ha hos valpen, lätt att glömma, men sätt upp små påminnelse lappar.

                                                 

Snygge 9v. jag belönar att han  spontant   sätter sig  vid  min vänstra sida

 

LEK MYCKET MED ERA SMÅ VALPAR, KORTA STUNDER =  GOD KONTAKT OCH VALPEN SER UPP TILL DIG


 

Rumsrenhet behövs inte tränas, vid ett års ålder är de
rumsrena utan träning. Vill ni träna för att få valpen torr snabbare, så följ
anvisningarna i kompendiet som ni fick.


Jag har tipsat er om bra litteratur i kompendiet, låna gärna
några av böckerna på biblioteket, om ni inte vill köpa dem – slår ett extra
slag för KONTAKTKONTRAKTET som är mycket aktuell nu när valpen är valp!!


Snygge som tränar apportering


Bara fortsätt att fråga på så ska jag försöka att dela med
mig till alla, av mina svar.

Har ni testat saker som fungerar och som ni vill dela med
andra, skriv under kommentarer i bloggen, så kan alla läsa!!!


  Turid 8 månader (tror jag) som ska försöka att förstå vad jag nu vill? Jag hade tänkt mig att hon ska stå med båda framtassarna på en pall...... jag belönar redan nu att hon sätter en tass på.

  ahhh... hon börjar att förstå:) men hon kör pallen med framtassarna, måste belöna snabbare........

  Är det så du vill ha mig?


Son ni ser, så kan man träna sin hund till att göra olika saker - låt fantasin flöda - inget är omöjligt för en PON:)


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards