Alla inlägg under maj 2010

Av Kattis - 15 maj 2010 14:47

Skönt, nu är fåren på plats.


Som alltid när jag får besök av ”familjen”, så har jag planerat in massa jobb åt dem..... måste passa på att få lite hjälp, dessutom är det roligare att jobba om man får sällskap.


Denice och Cia har hjälp mig att stängsla.

Denice har också fått lära sig att köra lite traktor.


Mikael kunde slita sig från plöjningen och hjälpa mig att lasta och köra fåren.


       

 

             

Av Kattis - 14 maj 2010 22:47

Måndag läste jag på löpsedlarna: VÄRMEN FRÅN RYSSLAND ÄR PÅ VÄG, FINT VÄDER TILL HELGEN!!!


Ja, idag har det varit varmt och fint..... men om gårdagens och morgondagens väder är ”Rysk värme” så tycker jag synd om ryssarna.


Lydnadskursen i onsdags, med Snygge var en ren njutning, äntligen fick min kurs kamrater se ATT JAG FAKTISKT TRÄNARE MED MIN HUND, OCH ATT HAN KAN VARA SUPER DUKTIG!!

Jag var så nöjd med honom.

Jag tycker såååå mycket om min bruna skrattande, ständigt svansviftande, lymmel till Border collie.....

Hans lymmeltag gjorde, att en dag tog mitt tålamod slut!!!!

Han har fasoner som att valla på Border Collie tiken Mist, det är enerverande och han ”låser sig” och blir stendöv.

Jag blev rasande, jag har aldrig varit riktigt arg på honom, men nu var ilskan ett faktum!!! Jäsiken vad det tog.... jag har fått en ny hund i vardagen, som lyssnar!!!!

Jag fick även helt gratis en hund som lyssnar och vill samarbeta på lydnadsplanen.


Ordning och reda i vardagen är viktigt!!!


Vill också noga påpeka, att tålamodet inte bör tryta på lydnadsplanen, då kan man förstöra så mycket, ta tag i det på vardagsnivå!!


Jag har stora delar av familjen samlad.....  Min älskade dotter och mamma är här, älskade syster och systerdotter likaså.

Sist och minst är DERMOT.... nu är Turid jätte stor ut!!


Dermot ser jätte fin ut, han har bra proportioner, vinklar, lagom ”dipp” över ryggen, rör sig lätt och ledigt.

Jag hoppas att han fortsätter att utvecklas så.


Det går finfint att blanda hundarna hejvilt, alla har sin charm och tillsammans charmar och leker/uppfostrar de varandra.


Här kommer lite bilder:


 

   

    Se sånna steg vi har - Stora Turid och lilla Dermot   Rasparad  

Nattinatt!!

Av Kattis - 6 maj 2010 21:57

 

Veckorna verkligen SPRINGER iväg!!

Som alltid på våren, är det hektiskt...... mest för Mikael, men det påverkar även mig.


Åkrar ska plöjas, om det inte blev plöjda i höstas, sedan ska dynga köras ut, det ska harvas och slutligen sådden.


Beten ska stängslas så djuren får komma ut från lagården.


Tillökning hör också våren till.

  

Highland kalvar

 

Kattungar


Mina två tackor har fått fem lamm, nu börjar jag få till en liten grupp med får att träna vallhundarna på.

Än är lammen för små att valla på, tackorna är beskyddande och kan göra hundarna illa.



Nettan har varit här och visat sitt grindsystem, jag och hundarna har varit modell *ler*

Vi var hemma hos Agneta (Himledalens lam).

Jag vallade med mist på 100 tackor, det var häftigt!!!!

Snygge fick träna lite i lilla fållan.

    Jag och Snygge i lilla fållan


  Mist på språng för att runda flocken med 100 tackor

Nettans grindsystem fungerar lika bra till hundar - därav namnet anytail - fungerar till alla med svans (och utan)


Melker har blivit jätte duktig på att köra fyrhjuling.

Målet med köp av fyrhjulingen, var att han kan köra med ut i skogen så jag kan komma ut på mera promenader, vilket börjar fungera riktigt bra.

   



Det har hänt mycket de senaste veckorna, mycket roligt men också en STOR FÖRLUST:

Ynnizin´s M’seur Frippouile alias ”Frippen” somnade in på Falu djursjukhus efter en kort tids sjukdom.

Frippen skulle fylla 12 år i september.

Frippen var en av de snällaste PON jag träffat.

Han hade underfunktion på sin sköldkörtel, hade ätit levaxin sedan 5 års ålder, en sjukdom som aldrig märkt på honom.

Frippen visades på utställning sista gången i Borås 2009, han var då nästan 11 år och, som jag upplevde det, en av det piggaste Ponnarna på Specialen, han visade sig med drive, fart och fläkt – så roligt han tyckte det var – OCH HAN VANN TURISTKLASSEN!!!!

  Frippen och lillhusse Sammy


  Frippen som unghund

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards