Alla inlägg den 17 februari 2010

Av Kattis - 17 februari 2010 10:53

Jag förstår varför en Fransk Bulldog kostar en del ”slantar”

Inköp av avelstik: 16-30 000 beroende på om det är import eller svenskfödd och stamtavla, färg.

Vetrerärkostanad och meritering (i mitt fall) ca 2000kr

Parning inkl. Resekostnader 4500kr

Kejsarsnitt, övriga kostnader i samband med eftervård, som inte betalas av försäkringsbolag eftersom jag har AGRIA ca 10 000kr

 

Och ut kom 1 st hanvalp!!!  Som sedan hanhundsägaren ska ha ytterligare levande valp avgift för (om den nu överlever??)

 

Bulldogen Sally (som bor hos min dotter Denice ) har nedkommit.


I mitt och Sallys fall, var det absolut inte som att vänta PON valpar........

På Sallys 59 onde dräktighetsdygn, sänktes tempen till 36,5 c och slemproppen släppte.

Sally var parad sent i löpet, vilket brukar betyda en tidigare valpning – jag vet att det låter konstigt? Men så är naturen skapt av herren i skyn.


Vi avvaktade ytterligare 24 timmar i hopp om att ett värkningsarbete skulle starta, inget händer...... Mera än att Sally blir låg i temperamentet, och vill inte äta.


Veterinären Eva och de garvade och duktiga narkossköterskorna Anna och Barbro offrade sin Lunch för att hjälpa mig och Sally, vilka änglar det finns och jag har förmånen att få jobba med dessa änglar.

Med skalpellens hjälp kommer en liten fawn (tror jag) pojke på 290g fram, han var högljudd och stark.

Fostervattnet hade blivit grönaktigt i färgen, så de var verkligen hög tid att valpen fick komma ut i vida världen.

Vi pysslade alla med den lilla killen för att få honom torr, i väntan på att Sally skulle vakna ur narkosen.

Allt gick jätte bra fram till uppvaknandet...... Sally tog det hårt, hon hade typ”ångest” när hon vaknade och skrek hjärtskärande..... Jag ångrade att jag parat henne, stackar Sally!!

Sedan följe 3 jobbiga dygn när Sally inte orkade ta hand om sin valp, ingen vidare mjölk produktion, ville inte slicka valpen och valpen vägrade att suga på henne.

Handmatningen var ett faktum för att valpen skulle överleva.

Jag har fått obetalbar hjälp av grannen Lotta som är uppfödare sedan många år tillbaka och själv har handmatat en hel kull med valpar.


Tack Lotta!! Din hjälp har varit guld värd!!


Efter två dygn började Sally bädda, mjölkproduktionen kom igång, och hon hade fått krafterna tillbaka.


Vi återförde valpen och nu fungerade allt som det ska – vilken lättnad!!!


Vi kan aldrig ge den omvårdnaden och maten som tiken ger sin lilla valp, så jag är så glad att det efter sömnlösa nätter och jobb av lotta och Mig, äntligen fungerade!!

     

Eftersom Sally inte födde sin valp normalt, tog vi bort livmodern, en chans får räcka när det är en ras som har svårt att föda sina valpar normalt.

Men om man inte försöker, så kan man heller aldrig veta om just sin tik har egenskaperna eller inte??

Sally hade det inte, och jag är glad att det blev en hanvalp!!!

   


Efter min lilla story, så förstår ni att jag inte åkte till Polen!!!


Jenny ställde upp och åkte med kort varsel, Jennys hund Mowa var anmäld till utställningen, så nu fick Jenny visa sin Polskfödda brud till BIR för Anna Dominiak.

Jätte Grattis Jenny!!



Jag har en Hobby som jag älskar, jag får vänner och motion och många glada skratt, men också en och annan tår, och tom plånbok!!!

 

En hobby är en hobby, den ska ge välmående och trivsel tillbaka och den får kosta!!!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards