Direktlänk till inlägg 29 oktober 2010

Höftledsresultat och tillökning i Japan

Av Kattis - 29 oktober 2010 09:11

God morgon!!!

Hemma från jobbet idag, Melker är så hostig, svårt att sova på natten både han och jag. Den ”trötte bonden” märker nog inte av det så mycket.

Jag blir irriterad på hans totala förmåga att slappna av och somna i ALLA lägen, fast egentligen är det en fantastiskegenskap han har.

Höftledsresultat

  

Nu äntligen har HD resultaten på Turid kommit – hon hade AA höfter – jippi – jag hade dessutom röntgat henne själv!!

  

Fawors resultat har vi redan fått han hade B, vilket också är bra.

Lättnad i första steget, att höfterna är fina på våra nya importer……… nu väntar TgAA testen, som alltid oroar mig.

Tankar Jag har haft turen att ha bra höfter på hundarna som vuxit upp på gården, Helga, Rinki, Snygge, Turid osv….. alla har AA höfter!!! Jag är noga med att de inte får vara tjocka, ett litet lager utan på revbenen, det rör sig mycket fritt i skog och mark, det bestämmer själva hur mycket motion. När jag går i skogen med hundarna försöker jag att gå i kuperad terräng, mycket stockar/stenar/ris/vatten.  

Jag använder premium foder, hundarna är dock uppfödda på olika sorter av bra premiumfoder.

Jag tror att en stor del av hundarnas höfter kan man påverka, men att även föräldrarna måste ha bra höfter, för att slutresultatet ska bli bra.

Mera tester  TgAA testen gör man efter 2 års ålder, i korthet är TgAA en test för att se att sköldkörteln fungerar som den ska, en sjukdom som drabbar flera raser i, det är ingen hemsk sjukdom utan det går att medicinera och hunden lever ett normalt liv, dock ska man inte avla på hundar som har eller kan utveckla sjukdom.

Made in Japan

  

För 3,5 år sedan exporterade jag en tikvalp efter Helga till Japan, hon är syster med bl.a Lily och Cactus.

Vokko som hon kallas, har nedkommit med sin första kull, likt mamma Helga så föddes det 10 valpar i första kullen.

  

Kullen är svensk, pappa är Isak som Anette sålde till Japan.

Helgen som kommer

Varje lördag är vi ett litet gäng som träffas hos Hans i Grimmared och tränar vallning, jag siktar på VP prov till våren med både Snygge och Mist.

Mist kan mycket redan, så det är mest finslipning och att träna långa hämt. Snygge har mycket kvar att lära, men han är duktig och jag trivs jätte bra med honom i hagen. Han är helt orädd utan att hitta på dumheter, han balanserar bra med koncentration.

  

Mina båda Border Collie är ”lätta” hundar som jag inte behöver bråka mycket med, men ändå är de väldigt olika.

Söndag ska jag och Mist vara med på klubbmästerskap i lydnad Varbergs BK.

Det är också dags att släppa in baggarna till tackgrupperna, jag har inte många får men det blir 3 små grupper i år…… en vallningsgrupp som inte ska betäckas, och två små grupper som ska betäckas så det blir lite nya får att valla på.

Ha en skön helg alla mina nära och kära läsare!!!


  

 

 

 
 
Carina

Carina

29 oktober 2010 15:28

Jätteroliga nyheter!

http://cedarinablogg.kompisweb.se

 
Denice

Denice

30 oktober 2010 13:15

Sv: men haha mamma nu var du ju jätte rolig va?
Jag ska visst sova BREVID honom sådeså, inget du kan förhindra ;)

http://deniceanderssson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 17 februari 2014 17:35


Lite försenad blev uppdateringen som jag lovade er på Valpbeskrivningen.   Mikaels Mormor 98 år gammal har still somnat in. En beundransvärd kvinna, som bott hemma fram till nu, visst har hon haft lite hjälp, men så duktig och pigg trots ålder. ...

Av Kattis - 15 februari 2014 19:01

Valpar är egotrippade små varelser, det visar ingen hänsyn alls, att jag inte sover på nätterna pga. hostan och att jag fick magkatarr på em, det bryr det sig inte om. Mat och mys och lek det ska det ha ändå.   Vi har haft finbesök av stockholm...

Av Kattis - 7 februari 2014 19:26

 Har man valt att ha vintervalpar, så är Skällingesjön frusen. Hur vattentränar man valpar då? Jo, då börjar man träna med lilla baljan, om några dagar får vi ta in större och större, snart har vi PON pool.   Jag backar tillbaka lite till inn...

Av Kattis - 2 februari 2014 14:18

Väntar och väntar på en test, det har gått 3,5 veckor sedan jag skickade testen på valparna och ännu inget svar. Nästa vecka kommer stamtavlorna från SKK. En av valparna - "Skratta" har fått byta namndå det blev för många tecken, nu gick vi tillbak...

Av Kattis - 25 januari 2014 19:52


 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards