Alla inlägg den 17 juli 2009

Av Kattis - 17 juli 2009 14:09

Jag är en lyckligt människa, som kan fylla mina dagar med så mycket skoj, och trevliga djur och människor.

 Ja, fåren är väl inte riktigt samarbetsvilliga just nu, någon bok ”förstå ditt får” finns inte!


Har haft två trevliga dagar med mycket hundträning, träningskompisar från både Lilla Edet ,Skåne och grannbyn Valinge– vi har tränat lydnad och vallat får........ ja, vallat får fram till fåren hoppade över staketet och blandade sig med alla mjölkkor, jag och Mist gjorde ett tappert försök att ”dela” fåren från kossorna, men det är låååångt över min och Mist färdigheter i Vallning –A Nice try!!!


Här är lite bilder från lydnadsträningen:

 

 


 


 


 


Vallningsbilder finns inte då fåren sprang ifrån kameran, men lite på de stillsamma HC: djuren.

Nu är fåren placerade i en mindre hage och våra Highland Cattle får fungera som ”betesputsar” i fårhagen, sedan ska jag göra om stängslet innan nästa fårvallningstillfälle.

 

 

Ronek är opererad, stort ärr på magen, och en frisyr som inte ens platsar i PON Unionens ”turistklass”

Han är glad och verkar inte ha ont, nästa vecka får vi svaren – en lång väntan!!


Städparty har jag också haft,

vi var ett gäng med hundägare och uppfödare som fick bra tips och idéer av Corgi uppfödaren Eva, på hur man lättast tar bort hundhår, odör, fläckar och mycket annat som inte har med hundhemmen att göra.

Själv har jag köp en ergonomisk mopp med platta och lösa moppar till, lukt borttagare till valpkiss, kattlådor och madrassrengörare..... så fint här ska bli!



Visst är det mysigt att bo på landet, en frihet, aldrig långtråkigt, MEN det innebär också:

  • Flugor, flugor och återigen flugor.
  • Brunstiga kor som muar utanför sovrumsfönstret vid 04.30 på morgonen,
  • Man måste hela tiden vara beredd på att ändra dagens planering, djur kan vara på rymmen (händer INTE ofta), saker går sönder och måste lagas omedelbart för att produktionen ska fungera, veterinär måste tillkallas.
  • Viss ”lantlig doft” 
  • Traktorer som kör, mjölkbilen, övriga säljare och lastbilar.
  • Man är aldrig helt ”privat” på gården – någon kan dyka upp om man springer näck! (inget jag brukar göra)
  • Långa arbetsdagar för Bonden, det finns inget annat yrke som har så många arbetstimmar för så lite lön , men en bonde är sällan sjuk och blir rik på livskvalite....

Efter en lång arbetsdag, vilar bonden och hans arbetskamrat ut i gräset.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards