Alla inlägg den 27 december 2009

Av Kattis - 27 december 2009 14:50

Med vemod, är julen förbi.

Jag känner alltid en tomhet efter att paketöppningen är över, alla barnen sitter och leker, diskmaskinen mullrar med disk efter julmaten.

Vi är många på julen, vilket är mysigt men också högljutt och en smula rörigt.

Vi har många hundar tillsammans, och tyvärr så gillar inte alla i denna stora familjen hundar???

Nej, det är kattmänniskor…. Renodlade kattmänniskor.

Men, det går bra ändå att ta hänsyn och jag tror att såväl hundar som människor trivs, Katterna trivs säker också bra ute i det Varma pannrummet som de flytt till.


På annandag jul började jag bli rastlös, jag kan inte åka pulka eller spark efter en olycka som hände på jobbet, och jag gjorde mig riktigt illa i knä.

MEN…. Lite vallning tänkte jag att det skulle fungera????


Bestämde med Snygges uppfödare, Natalie att jag skulle komma till Äppelbo på annandag jul.

Jag glömde att titta på väderleksrapporten….. att det varnades för stora mängder snö hade jag helt missat.

Glad och förväntansfull körde jag iväg på morgonen från Falun till Äppelbo.

Redan efter 5 mil så låg sälen turister i diket och det var stopp pga. Bärgningsarbete.

Rikliga mängder med snö på vägen och i luften.

Men envis som jag är, så fortsatte min resa.

Jag kom fram till Äppelbo, vi vallade…. Eller mest Natalie eftersom mitt knä fungerade mycket dåligt i den djupa snön.

Men roligt var det, att se att Snygga hade ett stort intresse för djur, han är fortfarande ung och blir snabbt trött så en del lek och trams var det också, men även bra saker.

Mist var också med och putta lite får, valla  i djup snö var en helt ny upplevelse för Mist.


Tack för hjälpen Natalie!!


Lite bilder från vårat besök i Äppelbo kan ni se här: http://www.blogtown.se/blog.php?id=KennelTheLook


Snygge i lydnadsträningen fungerar jättebra inomhus utan störning,

i nya miljöer och med störning belönar jag bara kontakt och de ”moment” han bjuder på.

Vill han inte vara med, utan väljer att nosa eller titta på allt annat, så behöver han inte heller, men han få gå in i buren och lägga sig……… Väljer han att träna med mig så blir livet så mycket roligareJ)


Jag använder inte Nej, fy eller förbud i träningen, Jag belönar samarbetsviljan, och positiva beteenden som jag vill ha.

I vardagen däremot finns förbud och ordning och reda.


Snygge är enormt social med allt och alla, stor portion av nyfikenhet och helt orädd.

Han är inte dominant vilket är skönt.

Snygge är verkligen återig Snygg!!!


Till sist några rader om lilla Turid:

Hon är en klok och öppen liten valp, väldigt lätt fostrad och enkel. Kissar och bajsar som hon ska, lika mycket inne som ute.

Hon är lyhörd och alltid med på lite träning och andra påhitt.

Hämta saker och överlämna är just nu hennes starkaste moment, likaså kontakten är verkligen jättebra.



        

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards