Alla inlägg den 29 november 2009

Av Kattis - 29 november 2009 21:01

Idag kl 12 05 anlände jag till Sverige med valpen E-mail, som hon heter i stamtavlan.

 


Men först, vill Jag börja med en riktigt rolig nyhet –

Anne och Lily har klarat sista 1:a priset i viltspårning, hon är därmed Sveriges andra viltspårschampion av rasen Polski Owczarek Nizinny!!


Jag är mkt STOLT UPPFÖDARE till Sveriges båda Viltspårs champions – Dennis och Lily!!


Bra kämpat Anne och Lily!!!

  Anne och Lily i spårskogen


Vidare till resan:

Jag reste lördag morgon med flyget från Göteborg till paris, det tar ca 2 timmar att resa.

På denna jättelika flygplats blev jag hämtad av Valeri’e.

Kenneln ligger 45 minuters resväg från Paris.

Jag är inte jätte bra på Engelska, men betydligt bättre än vad fransmän (och Kvinnor) är, men vi försökte att kommunicera efter bästa förmåga med teckenspråk och den Engelskan som de kan, samt en Fransk/Svensk ordbok.


Ordboken räddade mig från att frysa ihjäl i deras kalla hus, jag kunde med ordbokens hjälp få igång elementet på mitt rum.

Jag förstår inte hur de kan leva i dessa kalla och ganska fuktiga hus.


huset


I köket, där valparna bodde, var det normal svensk inomhus temperatur.


 

köket med valphagen - observera buren med hamstern i - deras PON äter inte hamstrar:).......


Jag imponerades av deras öppenhet, det berättade om en hund som de hade som hade EP, om vilka som hade dåliga höfter, vilka som inte längre fanns kvar pga. Temperament osv.

På kenneln fanns många hundar, alla välskötta och de verkligen älskade sina hundar.

Alla gamla hundar hade de kvar, väl omhändertagna och påkostade.

Misia född 1996 - Farmor eller mormor till valpen


De var noga med att inte ta för många kullar på sina tikar och inte efter de fyllt 6år.

Många hundar hade bara haft en eller två kullar, sedan hade de blivit för gamla.


Ingen kennel som massproducerar för att tjäna pengar.


  En del av kennelanläggningen, ute bodde ca 20 hundar, inne bodde ett tiotal hundar.


Av ca 15 nizinny var alla utom 2st öppna och trevliga och pussiga.


På lördagskväll hade frun i huset lagat en gedigen middag, visade det sig lite senare...

Middagen började med en appertiff, sedan följde soppan som var det värsta jag ätit i hela mitt liv, kokad på en fläsksvål, jag svalde och svalde och höll andan.

Efter soppan  följde bröd och sallad, goda ostar och vin.

Sen trodde jag middagen var över....

Men, nu kom köttet som hörde ihop med svålen, in på bordet..... med lukt och smak av soppan så tackade jag artigt nej, sa att jag var jätte mätt och nöjd.

Det var middagen det.


Efter en kall natt blev det morgon...


Tackade nej till frukost, önskade bara lite kaffe, mamman i huset dukade fram en djup skål och sked, och bredvid stod ett paket som liknade yoghurt paket.....

-Okej, tänkte jag

– lite yoghurt kan jag väl äta..

Jag satte mig vid bordet, då kom hon med kaffe pannan och slog kaffe i tallriken????

Hmmmm..... kaffe i tallriken...

 jag såg nog ut som ett levande frågetecken, så snopen jag blev....

Kaffe som man äter med en sked???

Jag som vill ta min kopp med ut och röka till morgonkaffet.

Jag tog min tallrik och balanserade ut och slörpade ur tallriken efter bästa förmåga tillsammans med den viktiga morgon blosset.



Valpen levereras med ett välskrivet kompendiet, allt på franska, vikter från födelsen fram till leveransen, 12 kg hundmat, jag kunde bara ta med mig 2 kilo på flyget. En väska till valpen med öronrengöring, ögonrengöring (vad man ska med det till?) Leksak, köpekontrakt, medaljong.m.m

Och jag fick en camenber ost med mig hem.


  valpens mamma - Aniolka - en rolig hund som kunde en del inlärda konster.


Jag hade med mig glögg med tillbehör och pepparkakor i Carl Larsson burk, svenskt the, och pon-unionens jubileums tröja – det blev mycket uppskattat.


Om 3 år ser vi om jag gjort ett bra köp???


  Mamma och barn som leker i vardagsrumet

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards