Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Ny frissade tackor och en orolig mamma

Av Kattis - 27 september 2009 18:26


Nu! Äntligen!..... Har jag klippt mina 4 tackor som väger 65 – 75 kg styck.


Jag köpte skär som är avsedda för fårull, till gårdens klippmaskin för en tid sedan, men det passade inte,därför blev det ingen fårklipping av den gången.

Känns lite dyrt att köpa en maskin för 40000kr för mina enda tackor.

Snälla Mats Edenspång som har en stor fåbesättning i byn, ställde upp och lånade ut sin maskin.


 Egen klippmasin blir senare investering.


Det tar mig 15-20 minuter att klippa ett får, tänk "riktiga" fårklippare gör det på någon minut!!!


Mikael och Melker kom upp till hagen med lite eftermiddags kaffe, välbehövlig paus!!


 

In med tackan i lilla fållan

   

Jag klipper tackan stående, Snygge och Mist håller mig sällskap.

 

Ull, Ull... överallt är det ull, kläderna stick och näsan kliar.



Under veckan har Melker börjat stamma, det är när han ska böja en mening som börjar med JAG eller VI, som han hakar upp sig.

Jag blev mycket orolig när jag hörde att hans stamning ”trappades upp” dag för dag.

Jag slängde mig på datorn och sökte information.

Hittade en sida som en förening för stammande barn och föräldrar hade information på.


Underbara datorer som snabbt kan ge en svar och råd!!!


Jag är lugnare nu, avvaktar en månad, fortsätter han att stamma så ska vi kontakta BVC.


Torsdag opererades Helga, allt gick bra, knutor är skickade för analys.

Helga är tapper och tålig, det märks inte att hon har ett stort sår på magen... alltid pigg och glad.

Hoppar upp på köksbordet för att stjäla mat i sin tratt, jag är inte så glad åt det, det går sönder en del saker i hennes framfart.

Helga är alltid hungrig, och det blir värre med åren, jag har bytt foder till Hill’s seniorfoder, det är anpassat för hundar från 7 år och har mindre energiinnehåll, så hon kan få mera mat i skålen – jag hoppas på sikt att det ska mätta bättre.

 

Helgas mage

 
 
Boktokig

Boktokig

27 september 2009 18:59

Vad ska du göra med ullen?

http://boktokig.blogspot.com

 
Ingen bild

kattis

27 september 2009 22:57

Ullen kastar jag, hade det varit vår så hade fåglarna fått att bygga bo med.
Det är ingen fin ull på dessa tackor.
Hälsningar Kattis

 
Denice

Denice

23 oktober 2009 20:00

I morgon kommer jag :D

http://deniceanderssson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 17 februari 2014 17:35


Lite försenad blev uppdateringen som jag lovade er på Valpbeskrivningen.   Mikaels Mormor 98 år gammal har still somnat in. En beundransvärd kvinna, som bott hemma fram till nu, visst har hon haft lite hjälp, men så duktig och pigg trots ålder. ...

Av Kattis - 15 februari 2014 19:01

Valpar är egotrippade små varelser, det visar ingen hänsyn alls, att jag inte sover på nätterna pga. hostan och att jag fick magkatarr på em, det bryr det sig inte om. Mat och mys och lek det ska det ha ändå.   Vi har haft finbesök av stockholm...

Av Kattis - 7 februari 2014 19:26

 Har man valt att ha vintervalpar, så är Skällingesjön frusen. Hur vattentränar man valpar då? Jo, då börjar man träna med lilla baljan, om några dagar får vi ta in större och större, snart har vi PON pool.   Jag backar tillbaka lite till inn...

Av Kattis - 2 februari 2014 14:18

Väntar och väntar på en test, det har gått 3,5 veckor sedan jag skickade testen på valparna och ännu inget svar. Nästa vecka kommer stamtavlorna från SKK. En av valparna - "Skratta" har fått byta namndå det blev för många tecken, nu gick vi tillbak...

Av Kattis - 25 januari 2014 19:52


 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards