Direktlänk till inlägg 1 januari 2009

Vargarna ylade in år 2009

Av Kattis - 1 januari 2009 15:10

Nyårsnattens kyla bet hårt i kinden, från berget ylade vargarna mot det stjärnklara himmelen, det gick rysningar genom kroppen, både av kyla och att vargarna nu var så nära. 

Det låter som början på en saga! 

 Min ”saga” är hämtad direkt från Nyårskvällen.

 

Jag och barnen hade återvänt från min Syster i Mora till Falun och den lilla byn Holtäkt för att fira nyårsafton med min mamma och hennes sambo Sören.

Vi hade en lugn och mysig och spännande nyårsafton, åt god mat, spela UNO och sköt några raketer i -20c

Det var när jag gick för att hämta lite luft vid 23 – tiden som jag hörde vargarnas ylande, det var flera än två vargar som ylade, det var ganska nära och hördes mycket tydligt.

 

Vid tolvslaget när raketer flög igenom luften övergick varg ylandet från en hungrig ton till mera rädsla – det lilla gänget av Vargar som vargspanare har sett, är 3 – 4 i antal.

 

Idag har Sören besökt berget där ylandet kom ifrån och bekräfta att det fans många spår efter vargarna, platsen ligger 1 km från huset.

Jag följde sedan med till fäboden 5 km bort för att ta lite vinterbilder, vid fäboden hade vargarna promenerat alldeles intill husknuten.


 

                        Getinggärdets fäbodar 

           Husen ligger öde och kalla på vintern

 

                                 Ricky   vilar sina trötta ben


                      Vargspår intill husknuten 

                          Närbild på vargens tassavtryck


                       Fotografen och markägaren ( foto taget av Ricky)

__________________________________________________________


Imorgon åker jag och Melker ner till södra Sverige igen, jag ska ställa ut

Ronek på MY DOG i Göteborg.

Det är vemodigt att säga hejdå till Ricky och Denice, släkt och vänner, att lämna detta vackra vinterlandskap, men tiden går fort och snart träffas vi alla igen!!!

 
 
Carina

Carina

2 januari 2009 17:35

Oj........så spännande! Inget sånt händer här nere i Skåne. Lycka till i Göteborg! Kram Carina

http://cedarinablogg.kompisweb.se

 
Linda

Linda

2 januari 2009 18:00

Vackra bilder!!!

http://www.neverfading.nu

 
Ruth

Ruth

3 januari 2009 18:46

Så härliga bilder du har tagit. Vargayl låter trollskt i skogarna, det är varg här också, men har inte hört dom nu, bra tycker jag för dom är inte mina vänner i skogen. Vemodigt att åka från ett härligt vinterlandskap. Hoppas det gick bra på My Dog.
Kramiz

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lotta

18 januari 2009 17:29

Hej hej!
Din mor skickade länken till din blogg så jag skulle få se vargspåren.
Häftiga kort på spåren och grymt snyggt kort på fäbodfönstret! Måste nog koka lite varmchoklad och göra en utflyckt till fäbon snart tror jag..
Tack för en trevlig jul. Sköt om er alla! Kram

 
Ingen bild

Malin

14 februari 2009 01:15

Va komiskt... Jag googlade på Getinggärdet och det första som kom upp var din blogg. Först fattade jag inte vade det var, men inser nu att det är ju "min" färbod. Haha... Jag är kusin med Lotta och Sören är min farbror. Vi har nog setts någon gång.
Fina kort! Vi hörde dessa vargar dagen före nyårsaftonen. Idag har de varit här och vargspanat på skidor tror jag för Länsstyrelsen hade bilen parkerad efter vägen såg jag. De finns alltså var i området om de inte sprungit sin väg...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 17 februari 2014 17:35


Lite försenad blev uppdateringen som jag lovade er på Valpbeskrivningen.   Mikaels Mormor 98 år gammal har still somnat in. En beundransvärd kvinna, som bott hemma fram till nu, visst har hon haft lite hjälp, men så duktig och pigg trots ålder. ...

Av Kattis - 15 februari 2014 19:01

Valpar är egotrippade små varelser, det visar ingen hänsyn alls, att jag inte sover på nätterna pga. hostan och att jag fick magkatarr på em, det bryr det sig inte om. Mat och mys och lek det ska det ha ändå.   Vi har haft finbesök av stockholm...

Av Kattis - 7 februari 2014 19:26

 Har man valt att ha vintervalpar, så är Skällingesjön frusen. Hur vattentränar man valpar då? Jo, då börjar man träna med lilla baljan, om några dagar får vi ta in större och större, snart har vi PON pool.   Jag backar tillbaka lite till inn...

Av Kattis - 2 februari 2014 14:18

Väntar och väntar på en test, det har gått 3,5 veckor sedan jag skickade testen på valparna och ännu inget svar. Nästa vecka kommer stamtavlorna från SKK. En av valparna - "Skratta" har fått byta namndå det blev för många tecken, nu gick vi tillbak...

Av Kattis - 25 januari 2014 19:52


 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards