Alla inlägg under oktober 2008

Av Kattis - 27 oktober 2008 22:07

Det var en regnig söndag morgon som jag åkte till Halmstad, tidigt var det med, extra tidigt märkte jag när jag kom fram..... endast några funktionärer åsså jag  - jag hade glömt att ställa tillbaka klockan.


Vi hade en blöt och trevlig dag. Nina och Zeke ställdes ut på utställningen och båda fick HP


Yvonne hade tränat flitigt med Zeke och han skötte sig jätte bra i ringen, såg mycket proffsigt ut, han blev BIM valp.


Zeke i lillmattes trygga famn


Lilla Nina hade svårt att stå stilla, med sprang fint efter mycket köttbulle-träning på morgonen.

Nina blev BIR valp och sedan BIG 2 valp.

 

 Jag och Nina i finalen

Simpson med husse o matte kom och hejade på, nyttig miljöträning var det att vistas ibland så många hundar och människor..... Simpson var glad och lycklig och snackade på sitt lilla vis med allt och alla.

 

Simpson

Syskonskaran fr, vänster: Zeke, Nina,Simpson

Av Kattis - 25 oktober 2008 12:54

Igår var jag med om något MYCKET HEMSKT, Vid kvällsutfodringen satte Ronek fodret i halsen, jag stoppa ner handen för att framkalla en kräkning, jag lyfte upp hunden upp och ned men inget hände, Ronek blev medvetslös och jag skrek allt vad jag kunde på Mikael om hjälp.

Nu har jag lite tur för Mikael är deltidsbrandman och utbildad i hjärta och lungräddning samt praktiserar det ofta.

Men jag vet inte hur man gör på hund sa han, gör vad du vill – han dör hand dör vad det enda jag kunde säga medan jag höll undan de andra fyra hundarna.

Vid flera tillfällen medan han jobbade med Ronek så frågar han mig om han andas men jag känner ingen luft från näsborrarna, ögonen ör borta och hunden livlös.

Efter vad jag tycker, LÅNGT TAG, så ser jag tungan och ögonen börjar komma tillbaka, luft från näsan, tack och lov han kom tillbaka, han hostar lite och är medtagen.

 

Tack Mikael! Utan din hjälp hade nog Ronek dött.

Jag skall nu lära mig hjärta och lunga räddning på hund.

 

I morgon är det utställning i Halmstad, Nina och Zeke är anmälda och Simpson kommer dit för att miljöträna.

 

Jag missade min lydnadsträning i måndags för Mikael var ute och letade efter en förrymd kviga av mjölkras, det är viktigt att jag skriver MJÖLKRAS annars tar några för givet att det är våra Highland cattle..... nu är det så att det är hemkära djur som brukar hålla sig innanför staketet till skillnad från mjölkrasernaJ

 

Jag och Helga tog igen vår träning i går kväll och det var som vanligt jätte roligt, Mona Kjernholm som jag tränar för är jätte bra på att lära ut och har många roliga tips och trick.

Kolla in hennes hemsida: www.kjernholms.se

Av Kattis - 19 oktober 2008 23:14

The End!!!

Av denna veckan -  klockan är över 23 00 och jag borde lägga mig istället för att sitta vid datorn, men jag bestämmer själv när jag ska sova – det är bra!

  

Idag har jag och Jenny haft ”pälsjunta”, vi har fixat lånehunden Kromkas päls. Hunden är så mysig, lekfull  och vilken stomme och rörelser tiken har –  kan inte riktigt smälta att hon är positiv.

 

Hemma i sin källare får man faktiskt se ut HUR MAN VILL........................

 

Julen närmar sig – ja! Räkna efter så får ni se.

Tänkte inte missa manusstoppet till PON unionen för en julhälsning så när Jenny var här så passade vi på att knäpp kort. Tomte hade vi med, Jenny bara knäpper lite med fingret så kommer Tomten som på beställning..... hon har fantastisk pli på DEN TOMTEN!!!!. Mera av Tomten och hans vänner få ni se närmare jul..

Av Kattis - 18 oktober 2008 13:24

Kan någon hjälpa mig med tips och råd om missfärgad päls på vita långhåriga hundar.

Min PON tik Helga har röd och missfärgad päls, hon har och har aldrig haft klåda.

Fram till hon var ca 4 år hade hon inga missfärgningar i sin päls förutom lite lite mellan trampdynorna.

Hon är den av våra hundar som är inne mest, hon är ofta med på mitt arbete där det är golvvärme, jag tycker inte hon är fuktig speciellt länge eller ofta.

Drabbade partier är mage, tassar, bringan, skägg och även lite uppe på huvudet,

För några månader klippte jag ner Helga, efter det har det röda i pälsen blivit värre.

 Någon som har tips om vad man kan göra? Och vad beror det på? 

Våran Border Collie är vit och är ute nästan jämt hon har inget rött i pälsen.

Ingen av mina andra PON har varit röda såsom Helga är?

Av Kattis - 17 oktober 2008 16:02

Veckorna går så fort, för att inte tala om dagarna…. Minst två timmar till på dygnet hade JAG behövt. Mikael hade nog behövt fyra timmar till för att kunna hjälpa mig med alla mina små projekt till hundarna och övriga djur OCH HUSHÅLSARBETET!!

Lagården är tvättad inför vintern.

Klövverkarn har varit och fixat kossornas fötter, det är ett roligt jobb tycker Mist, att fösa på korna in i klövverkningsstolen och sedan tillbaka in i lagården. Helga har också börjat hjälpa Mist med kosysslorna….. hon jobbar på i sin takt och på sitt sätt.

Tidiga mornar när både jag och Melker fortfarande sover är Mikael och Mist och numera även Helga ute och jobbar, MEN JAGHÅLLER FORTFARANDE KVAR VID ATT PON INTE ÄR RENODLADE VALLHUNDAR!

Tiken Kromka som jag och Jenny lånade från POLEN var tyvärr Positiv, så några valpar efter henne här i Sverige blir det inte.

Nu står hoppet kvar till PON Juniorerna Mowa och Ronek.

 Har fått mysig höst bilder från Sussi i Orsa som har Ynnizin’s Helgas Tistle. 

Susanne på Gottland har skickat kort på Ynnizin’s Helgas cactus när han gick MH testen.

Av Kattis - 8 oktober 2008 21:37

Mitt liv och leverne är som en bilväg i polen ........ Ibland går det att ”köra på fort”, plötsligt blir det gupp och stora hål och man måste sakta ner - hmmm så kanske det är för de flesta?


Det har varit några hektiska veckor som jag bara kört på, lite gupp här och där .......  ett stort hål blev det när en av våra elever tog sitt liv, blott 17 år gammal, en kille som trivdes i skolan och älskade djuren, hade många kompisar – man får verkligen en tankeställare att mycket kan vi inte se utanpå en människa och ”mörkret” är olika..


Fredag och lördag var jag och Jenny i Polen för att hämta hem våra nya importer:

Det är mycket att fixa med innan jag kan åka iväg.

Jag och Jenny hade en mysig  ”husmoderssemester” på egen hand utan man/sambo och barn.

 

Rafal med Unghundarna


Lördag kväll i Koszalin hälsade vi på en mysig familj som hade 2 PON (mor och dotter) samt en Bergamasco med stor portion av humor.

 Vi lärde oss mycket om pälsvård med pantene pro-v balsam och olika klipptekniker. Pratade om Polens höftledsfria PON och mycket annat in på sena Lördagskvällen.

Jag gillade att de hade sina hundar som familjemedlemmar och visade mitt intresse att ev. i framtiden köpa en valp. Men under vårat besök så ändrades planerna.........

 

Krzys och Jenny kollar hundpassen


Med till Sverige följde Kromka som jag och Jenny leasar några månader.

 

Kromka nybadad


Polsks prissamling

 ___________________________________________________________

Eddy har parat tre tikar, ska bli jätte spännande att se hans avkommor. Passade på att ta Linda till hjälp för att ta nya kort på Eddy när hon och Fralla bruden Nicole var här.


 

Stiliga Eddy

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards